In 2015 gaan er een aantal dingen veranderen  binnen de online wereld. Om bij te blijven is het belangrijk om alvast te weten welke veranderingen er zullen plaats vinden en welke trends u kunt verwachten in 2015. Wij hebben voor u de belangrijkste trends op een rijtje gezet. Zo weet u wat er gaat veranderen in 2015 en hoe u deze kunt tips kunt toepassen.

 


1. Gebruik toptaken op je website

Is uw website al ingericht met toptaken voor de bezoeker? Of staan op uw homepage nog de bekende onderdelen zoals nieuws, bedrijfsinformatie en misschien een bedrijfsvideo? De trend van 2015 is het gebruiken van toptaken. Zo wordt het voor de bezoeker in een oogopslag duidelijk waar hij welke actie kan uitvoeren.

Bij het toptakenprincipe is het belangrijk om de inhoud van de website in te richten naar de behoefte van de doelgroep. Waarom bezoeken uw (toekomstige) klanten uw website? En is deze informatie of actie gemakkelijk te vinden/realiseren?

Een aardig voorbeeld van het toptakenprincipe:

Gemeente_Tilburg

Website: gemeente Tilburg

 


2. Gebruik foto’s van medewerkers i.p.v. stockfoto’s

Hoe vaak kom je nog websites tegen met de welbekende (Amerikaanse) stockfoto’s? In 2015 mag het allemaal wat natuurlijker en persoonlijker. Dus weg met de lachende dame met telefoon in haar hand en gebruik foto’s van personen die we herkennen uit het dagelijkse leven, met een natuurlijke en toch alledaagse vorm van schoonheid.

Stockfoto_Voorbeeld

Tip: Een goed alternatief voor stockfoto’s zijn personeel foto’s. Zo maakt u uw website gelijk persoonlijk en vertrouwd voor de bezoeker. Voor een optimaal en professioneel resultaat schakelt u een bedrijfsfotograaf in. Zie hier het verschil tussen een stockfoto (onderin) en twee personeel foto’s.

 


3. Bekijk je site eens via een smartphone

Mobielvriendelijke websites zijn in 2015 echt onmisbaar. Wist u dat momenteel bijna 40% van al het internetverkeer afkomstig is van smartphones en tablets? Bijna ondenkbaar dat toch nog 80% van de websites niet mobielvriendelijk zijn.

Bent u benieuwd hoe uw website momenteel getoond wordt op een smartphone?
Check het hier: http://mobiletest.me/

Online adverteren

Investeert u momenteel in Adwords campagnes? Of hebt u een advertentie campagne lopen op social media? Dan is de noodzaak voor een mobielvriendelijke website hoger. Een mobiele bezoeker zal namelijk uw website vrij snel wegklikken wanneer deze niet mobielvriendelijk is, wat u een hoog bounce percentage oplevert.

In 2015 zal het aantal mobiele internetgebruikers verder groeien. Voorkom dat uw (potentiële) klanten online afhaken en maak uw website mobielvriendelijk in 2015.

Mobiele-gebruik

 


4. Snelheid is doorslaggevend

Niemand houdt van wachten en zeker de online bezoeker niet. Hoeveel seconden heeft uw website nodig om te laden? Meer dan 4 seconden? Voorkom afhakers en versnel de laadtijd van uw website in 2015!

Voornamelijk bij webshops telt de snelheid mee in het aankoopproces.

 Is de wachttijd langer dan 4 seconden?  Dan haakt maar liefst 75% van de online bezoekers af!

Hebt u veel te maken met mobiele bezoekers? Dan heeft snelheid nog meer prioriteit.
Google geeft zelfs aan dat een laadtijd van 1 seconde wenselijk is.

snelheid-website

 Benieuwd naar de laadtijd van uw website? Check het hier: Google PageSpeed Insights.
Naast de laadtijd geeft deze tool ook de nodige verbeterpunten weer.

 


5. Telefoon als portemonnee

Mobiel betalen is een nieuwe trend, die zich in 2015 verder zal ontwikkelen. Banken, maar ook Google, Apple en Facebook hebben al reeds de nodige voorbereidingen voor contactloos betalen getroffen. In 2013 is mobiel betalen op kleine schaal in Leiden uitgeprobeerd. Hieruit bleek dat de consument betalingen tot € 25 graag contactloos betaald. Om mobiel betalen voor iedereen mogelijk te maken, dienen bankpassen en/of mobiele telefoons te worden voorzien van nfc-chips. Momenteel worden bankpassen geleidelijk aan uitgerust met deze chip.

Doel van mobiel betalen is betalingen nog sneller en makkelijker te realiseren. Doet u aan e-commerce? Dan is 2015 een goed moment om de nodige voorbereidingen voor mobiel betalen te treffen.

mobiel-als-portemonnee

 

Bron: wegwijs.nl

 


 

6. “Content Marketing” is de toekomst!

Overzicht en duidelijkheid zijn belangrijke eigenschappen voor de websites van 2015. De online concurrentie wordt steeds groter en de bezoeker geeft je slechts een paar seconden om overtuigd te raken van jouw diensten/service. Traditionele verkooppraatjes zijn dan ook ‘not done’ en dienen vervangen te worden door duidelijke, onderscheidende content.

content-marketing

 

Denk bij het schrijven van web content onder andere aan:

  • Wat onderscheidt uw bedrijf van de concurrent?
  • Hoe daagt u de online bezoeker uit om over te gaan tot actie?
  • Gebruikt u wel de zoektermen waarmee uw doelgroep zoekt?
  • Maak gebruik van headers en opsommingen om de tekst overzichtelijk te houden.

Is het schrijven van web content niet uw sterkste kant? Geen probleem, je kan tekstschrijven simpel leren of uitbesteden aan een professional. In de praktijk zien we dat goede content een belangrijke factor in de conversie is.

Wat ook essentieel is om online succes te boeken is een blog. Bedrijven die bloggen zijn eerder vindbaar en zullen hierdoor ook meer bezoekers ontvangen. Uit analyses blijkt dat bedrijven die regelmatig een blog schrijven 4x zo veel meer bezoekers krijgen dan bedrijven zonder een blog.
Naast het feit dat het veel bezoekers oplevert, heeft een blog ook effect op de positie in de zoekresultaten. Websites met een blog worden eerder bovenaan vertoond dan websites zonder een blog. WordPress is de ideale manier om een blog bij te houden, omdat WordPress van oorsprong ook bedoelt was voor bloggen.

Belangrijke punten waarop u kunt letten bij een blog schrijven:

  • Schrijf eenvoudig
  • Bied waardevolle informatie
  • Schrijf over onderwerpen die betrekking hebben op uw diensten
  • Zorg dat u zich onderscheidt met anderen
  • Maak deel “buttons” aan, zodat lezers uw blog kunnen delen op o.a social media. Goed kunnen schrijven is een expertise en vooral interessant kunnen schrijven zodat mensen het ook begrijpend kunnen lezen is erg belangrijk. Het is ook mogelijk om blogschrijvers hiervoor te gebruiken. Wij kunnen u hierbij ook verder helpen. Neem voor meer informatie contact met ons op.

7. Praat met uw klanten

Weet u wie uw klanten zijn? Natuurlijk zijn bepaalde klantgegevens bekend, maar weet u ook waar uw klant naar op zoek is? En wat diegene verwacht van u als leverancier? De ervaring en mening van de klant over uw diensten en service is tegenwoordig van invloed op de conversie van uw website.

Reviews, beoordelingen en ervaringen worden gemakkelijk verspreid via social media en verschillende websites. Hierdoor is het belang van ‘de klant centraal stellen’ groot geworden. Maar hoe stel je de klant centraal? Niet door alles te geven wat de klant wenst, maar wel door interesse te tonen. Bijvoorbeeld door:

  • Te praten met uw klanten. Luister naar wat uw klanten nodig hebben, nu en in de toekomst.
  • Te inventariseren welke manier van communiceren het beste past bij uw klanten.
  • Wat speelt er bij uw klanten in 2015? En sluit uw service hierop aan?

Daarnaast is het verstandig om eens kritisch naar uw website te kijken. Is deze wel optimaal ingericht voor de klant? Voor een objectief oordeel kunt u hiervoor het beste de mening van uw (potentiële) klanten vragen.

praat-met-klanten

 

 

 

 


 

8. Social media wordt steeds belangrijker bij SEO

Hoe populair is uw bedrijf op social media? En welk effect heeft dit op uw online vindbaarheid? Google geeft aan dat er geen relatie is tussen social shares en ranking in de zoekresultaten. Toch leveren social shares een positieve bijdrage aan een betere ranking. Je bouwt namelijk toch enige autoriteit op wanneer uw content gedeeld wordt. Daarnaast zorg je voor een betere verspreiding en klantenbinding. Nuttig dus om in 2015 social media (nieuw) leven in te blazen!

Tips voor het krijgen van meer social shares:

  • Praat over onderwerpen die uw (toekomstige) klanten interesseren. (Toegevoegde waarde)
  • Gebruik beeldmateriaal om de nodige aandacht te krijgen.
  • Maak het zo gemakkelijk mogelijk om nieuws van uw bedrijf te delen (bijvoorbeeld met behulp van social share buttons).
  • Verspreid niet alleen nieuws over je eigen bedrijf, maar ook over andere onderwerpen die interessant zijn voor je klanten.
  • Plaats bijvoorbeeld een link naar een wikipedia website
  • U moet zelf ook delen!
  • Zorg dat uw bericht interessant genoeg is om te delen
  • Berichten met plaatjes worden eerder gedeeld dan zonder plaatjes.

SEO-Socialmedia

 

 

 


 

9. Maak gebruik van grote afbeeldingen

Afbeeldingen zijn een belangrijk element om de juiste sfeer op de website te creëren. Daarnaast kunnen afbeeldingen een onderscheidend karakter geven aan uw website. Denk aan krachtige, elegante beeldvullende foto’s en/of video’s die de juiste beleving van uw bedrijf geven.

Tips:

  • Schakel een fotograaf in, zodat de foto’s ook qua kwaliteit resolutie voldoen om een professionele uitstraling te creëren.
  • Plaats de beelden in een compacte resolutie om uw website om een trage laadtijd te voorkomen.

foto-website

 

 


 

10. Maak je design af met typografie

Maak de uitstraling van uw website af met een origineel logo en lettertype. De ene letter is de ander niet. Daarbij zijn fonts tegenwoordig steeds goedkoper of zelfs kosteloos (Google fonts). Leuke actie voor 2015 om eens naar het lettertype van uw website te kijken. Past deze eigenlijk wel bij de diensten van uw bedrijf? En onderscheidt u zich wel van de concurrent? Lettertypes als Verdana, Arial of Times zijn eigenlijk te standaard. Tijd om het design af te maken met een passend lettertype.

Typografie-website

 

 
Auteur:
Auteur Massimo Gagliotti