Heeft u een eigen website, maar levert deze niet genoeg nieuwe klanten op? In dit artikel ontvangt u vijf tips om meer rendement met uw website te behalen. We gaan dieper in op de volgende onderwerpen:

1. Nieuwsbrief
2. Social media
3. Landingspagina’s
4. Conversiebuttons
5. Formulieren

Een website bestaat uit tal van verschillende onderdelen. In dit artikel worden er vijf belangrijke tips gegeven waarmee u direct meer rendement behaalt.

 


Tip 1: nieuwsbrieflezers vergaren

Kunnen uw bezoekers zich inschrijven op een nieuwsbrief? Veel ondernemers vergeten dat een nieuwsbrief een uitstekende manier is om (potentiële) klanten aan uw website en/of onderneming te binden. Wellicht besluit een bezoeker van uw website om niet direct gebruik te maken van uw aanbod. Een aanmeldformulier voor uw nieuwsbrief is dan een mooie mogelijkheid om toch gegevens van de bezoeker te ontvangen.

Om de nieuwsbrief optimaal te benutten is het belangrijk om zoveel mogelijk e-mailadressen te verzamelen en echt relevante informatie te delen. Om meer e-mailadressen te verzamelen kunt u een beloning weggeven aan de inschrijvers. Bijvoorbeeld een kortingscode voor de volgende bestelling die zij plaatsen.

Nieuwsbrief inschrijving

Een voorbeeld van het belonen van nieuwsbrief inschrijvers. Zalando geeft inschrijvers €5,- korting.



De nieuwsbrief is een manier om de bezoekersstroom naar uw website te continueren en geeft u een beeld van uw volgers. Wees relevant en deel informatie die echt waardevol is!

 


Tip 2: meer bezoekers ontvangen via social media

Over social media wordt veel gesproken, maar er wordt in de praktijk helaas weinig mee gedaan. Zet de juiste kanalen in om actief te zijn via social media. Afhankelijk van uw activiteiten kunt u actief zijn op social media als LinkedIn, Twitter, Facebook of Instagram. Optimaliseer uw berichten per kanaal en begrijp dat ieder kanaal een andere doelgroep en behoeftes vervult.

Onderzoek voordat u berichten plaatst goed wie uw doelgroep is en wat hen interesseert. Plaats berichten die aansluiten op de behoeften van uw potentiële klant, om voor hen van toegevoegde waarde te zijn.

Social media biedt een kans om meer bezoekers naar uw website te trekken en contact te houden met uw doelgroep. Schrijft u regelmatig blogartikelen? Zorg dat deze artikelen zo veel mogelijk worden gedeeld, om een grotere groep te bereiken en meer bezoekers te ontvangen op uw website. Ga de conversatie met uw bezoekers aan en creëer een band om meer rendement uit uw website te halen.

Voorbeeld social media deel buttons:

Social media share buttons

Zorg dat de informatie die u plaatst op uw website gedeeld kan worden door bezoekers om meer personen te bereiken

 


Tip 3: landingspagina’s conversiegericht indelen

Landingspagina’s zijn pagina’s die toegespitst zijn op een specifiek probleem of een specifieke oplossing. Doordat uw pagina relevante informatie bevat over de diensten of producten die u aanbiedt, zorgt u dat de bezoeker (en Google) u ziet als dé specialist in uw vakgebied. Hierdoor wordt u beter gevonden en komt u eerder met uw bezoekers in contact doordat deze pagina’s een hogere conversie geven.

De pagina bevat vaak een formulier dat bezoekers snel en eenvoudig in kunnen vullen, bijvoorbeeld om een e-book over een relevant onderwerp aan te vragen.

Voorbeeld van een conversiegerichte landingspagina:

Landingspagina

Landingspagina’s zijn een mooie manier om het aantal bezoekers naar uw website te laten groeien en tegelijk worden uw huidige bezoekers er beter door benut.


 


Tip 4: zet bezoekers aan tot actie met de juiste conversiebuttons

Op een website is er in veel gevallen een bepaalde actie gewenst. Dit kan zijn:

• Aankopen van een product of dienst
• Opvragen van informatie
• Downloaden van e-book
• Offerte aanvragen

Wat het doel ook is, uiteindelijk wilt u dat de bezoeker tevreden is met de informatie die hij/zij op uw website kan vinden. Hoe meer waarde de inhoud van uw website heeft, hoe sneller een bezoeker omgezet zal worden in een conversie.

Websites testen vaak niet met een button die naar een dergelijke actie leidt en volgens ons is dat zonde. Het uiterlijk van een button heeft grote invloed op het aantal kliks dat hierop plaatsvindt. Denk na over de kleur, het lettertype, de vorm en de grootte van een button. Test verschillende buttons om te ontdekken welke button het best werkt.

Conversie buttons

Het gebruik van de juiste kleur button kan u een hoop extra aanvragen opleveren. Een groene button i.p.v. een rode kan u maar liefst 35% extra conversie opleveren.

 


Tip 5: meer aanvragen met conversiegerichte formulieren

Ontvangt u een bezoeker op uw website? Dan wilt u natuurlijk dat dit in een aanvraag resulteert. Daarom moet het voor de bezoekers zo simpel mogelijk zijn om contact met u op te nemen. Het juiste invulformulier maakt het voor uw bezoekers mogelijk om snel en eenvoudig gegevens in te vullen. Pas uw invulformulier aan op de noodzaak die bij uw bezoekers past en de precieze pagina.

Denk goed na welke gegevens u van de bezoeker wilt ontvangen. Heeft u voldoende aan een naam en telefoonnummer, of wilt u hen ook kunnen bereiken via een e-mailadres.

Wanneer u landingspagina’s gebruikt kunt u een invulformulier hier specifiek op aanpassen. Vaak kunt u de wens van een bezoeker aflezen aan de pagina die hij of zij bezoekt. Neem deze informatie mee om een invulformulier samen te stellen.

Conversie formulier

Een duidelijk formulier op uw website zorgt ervoor dat bezoekers sneller contact opnemen vanaf uw website.



Als het gelukt is om een invulformulier op inhoud aan te passen is het tijd voor de vormgeving. Zorg dat het formulier gemakkelijk in te vullen is en op een logische plek op de pagina wordt geplaatst, zodat bezoekers er niet naar hoeven te zoeken.

Voordat u bezoekers het formulier gaat tonen, is het belangrijk om de werking van het formulier te testen. Komt het formulier goed binnen, krijg je geen foutmelding? Zo voorkom je dat bezoekers tegen dit soort problemen aanlopen.

 


Ontvang persoonlijk advies over uw website

Local Internet ontzorgt al meer dan 10 jaar mkb-bedrijven door marketing activiteiten voor hen uit te voeren. Wij weten wat er speelt en wat er nodig is om voor uw bedrijf het beste resultaat te behalen. Wij creëren meer verkeer naar uw website en zijn er op gespitst om het rendement van uw website blijvend te verhogen.

 


 

 

 
Auteur:
Auteur Massimo Gagliotti