Wanneer u op zoek bent naar een fysiotherapeut, een kapper of een loodgieter in uw woonplaats, dan gebruikt u meestal een zoekopdracht in combinatie met plaatsnaam in Google.
 
De zoekopdracht is meestal een combinatie van de dienst met de plaatsnaam, zoals: ‘kapper Middelburg’ of ‘loodgieter amstelveen’. Dit worden ook wel ‘lokale zoekopdrachten’ genoemd. Uw potentiële klanten doen hetzelfde en het is dan ook van belang dat uw website goed vindbaar is bij deze zoekopdrachten in Google.
 
Als u onderstaande 5 tips toepast, is uw website ook optimaal lokaal vindbaar in de zoekmachines!
 


Tip 1: neem de plaatsnaam op in de domeinnaam

Zoekwoorden vermelden in de domeinnaam levert nog steeds een hogere ranking in de zoekmachineresultaten op. Wanneer u kiest voor de domeinnaam ‘kappermiddelburg.nl’ dan heeft u een streepje voor op sites die dit niet hebben. Zie hieronder ook het eerste resultaat als u zoekt op ‘fysiotherapeut Haarlem’:

Gevonden worden met fysiotherapeut Haarlem voorbeeld in Google

Als u al een tijd een domeinnaam zonder plaatsnaam gebruikt, is er niets aan de hand – gebruik dan tip 2!

 


Tip 2: verwerk de plaatsnaam in de titels van de pagina’s van uw website

De belangrijkste pagina voor zoekmachines is de homepage. Zoekmachines vinden de titel van de homepage het belangrijkste element. De titel is boven in de browserbalk te zien en wordt in HTML code de ‘title-tag’ genoemd. Zorg ervoor dat u in de titel van de homepage – naast uw dienst – de plaatsnaam verwerkt. Daarnaast is het van belang om ook de overige paginatitels te voorzien van de plaatsnaam in combinatie met uw dienst. De titel ziet er dan zo uit: ‘Kapper Middelburg’.

Wanneer u bijvoorbeeld een coachingspraktijk in Tietjerksteradeel (of een andere kleine plaats) hebt, dan is het raadzaam om een grote stad in de buurt op te nemen in de titel van de pagina’s van uw website. De meeste mensen zoeken op deze grotere plaats.

Maak daarnaast ook extra pagina’s aan, bijvoorbeeld over wijken en/of dorpen/gemeenten in de buurt waarbij u de namen hiervan in de titel van de pagina’s verwerkt. Vooral in grote steden zoeken mensen nogal eens op wijknaam, bijvoorbeeld ‘kapper de pijp Amsterdam’ of alleen ‘kapper de pijp’.
 


Tip 3: vermeld het adres op uw site

Dit klinkt misschien erg logisch, maar het toevoegen van uw adres op de site is van belang voor de ranking in de zoekmachineresultaten. Zet uw adres op de contact pagina, de ‘over het bedrijf’ pagina maar bij voorkeur ook onderaan elke pagina in de zogenaamde footer of bodemnavigatie.

 


Tip 4: meld uw site aan bij Google Places

U kunt uw website gratis aanmelden met een Google Account bij Google Places zodat uw bedrijf ook in de Google Maps vermeldingen tevoorschijn komt.
Let bij de aanmelding op de volgende zaken:

  • Zorg dat u alle gegevens correct invult
  • Zorg dat u de juiste relevante categorie invult voor jouw bedrijf
  • Vermeld ook afbeeldingen en eventueel video’s als u die hebt

Het toevoegen van (positieve) reviews behoort ook tot de mogelijkheden.

Lokaal gevonden worden met schoorsteenveger den haag

 

Om ervoor te zorgen dat niet iedereen zomaar een vermelding op Google Places kan realiseren, kunt u kiezen voor een verificatie van uw gegevens per telefoon of per post. De meest eenvoudige en snelste manier is per telefoon: u krijgt dan een code te horen die u op de webpagina van Google Places invoert om uw vermelding te verifiëren.

 


Tip 5: zorg voor meer inkomende links vanaf regionale sites

Meer links van andere pagina’s naar uw website zijn ook van groot belang voor een hogere ranking in de zoekmachines. Als u ervoor zorgt dat deze links van regionale sites komen, wordt uw website ook lokaal beter vindbaar. Voorbeelden van regionale sites zijn (lokale) bedrijvengidsen.

 

 
Auteur:
Auteur Massimo Gagliotti