Voordat u een product of dienst afneemt, vraagt u dan eerst om referenties of beoordelingen? Uit uw eigen netwerk of vriendenkring, of via beoordelingen van volstrekt onbekenden? Bijna iedereen doet het. Mensen zijn namelijk op zoek naar bevestiging. Ze willen overtuigd worden of ze de beste keuze maken. Onderzoek wijst namelijk uit dat 61% van de bezoekers eerst reviews leest voordat zij een beslissing neemt binnen het aankoopproces. Welke invloeden hebben reviews precies binnen dit proces en heeft het impact op de conversie? Wat is een goede beoordeling? En is het gevaarlijk om te starten met reviews?
 


Kwestie van vertrouwen?

Consumenten hechten veel meer waarde aan wat volstrekt onbekende mede-consumenten vertellen dan aan de informatie die door bedrijven wordt gepresenteerd in marketinguitlatingen. Dat is met name omdat de communicatie vanuit een organisatie enkel gericht is op de voordelen van een product en/of dienst, terwijl de consument zowel de voor- als nadelen communiceert en dat is misschien wel de belangrijkste informatie bij het nemen van een beslissing. Wanneer iemand een eerlijk oordeel velt schept het vertrouwen en wanneer iemand dezelfde interesses heeft, gelooft de oriënterende consument de recensent nog sneller op zijn woord.

In onderstaand overzicht ziet u de gemiddelde conversie stijging dankzij online reviews:

conversie stijging door reviews

 


De invloeden van reviews

Naast de emotionele inhoud van de reviews heeft ook het taalgebruik in de review impact op de conversie. Het blijkt namelijk dat de taalvaardigheid in reviews van invloed is op de interpretatie van andere consumenten. Wanneer er sprake is van een overeenkomstigheid in taalgebruik in de reviews, heeft dit een positief effect op de conversieratio.
Behalve de taalvaardigheid speelt ook de woordkeuze een belangrijke rol. Woorden die betrekking hebben op iemands gevoel (zoals ‘houden van’ of ‘haten’) geven namelijk directe signalen af over het product. Door in te spelen op gevoel neemt de consument sneller de onderliggende betekenis over. Teksten die inspelen op het gevoel, zowel positief als negatief, hebben volgens onderzoek de meeste invloed op de conversie van uw website. Deze reviews hebben aanzienlijk veel invloed op de houding van de consument ten opzichte van een specifiek product.

Een voorbeeld hiervan is duidelijk te zien bij Klusbedrijf J. van Zundert. De bezoekers van de website van Klusbedrijf J. van Zundert zien direct de reviews die over het bedrijf zijn geschreven dankzij de reviewmeter. Dankzij deze reviews merkt de heer Van Zundert dat bezoekers van de website eerder een offerte aanvragen of contact opnemen om informatie aan te vragen.

 


Slechte reviews zijn ook goed

De aanwezigheid van slechte reviews tussen de goede reviews hebben eveneens een positief effect op de conversie. Goede reviews alleen geven namelijk een te eenzijdig beeld over het product. Dit leidt tot wantrouwen bij de consument. Negatieve reviews zijn dus van toegevoegde waarde. Uiteraard is het wel belangrijk om als organisatie op negatieve reviews te reageren en deze reviews te gebruiken om de dienstverlening te verbeteren.

 


Faciliteer en optimaliseer

Wilt u zelf ook een hogere conversie realiseren en maakt u nog geen gebruik van reviews of beoordelingen? Dan weet u nu zeker dat u ermee moet starten. Volgens Reevo leveren reviews een salesboost van 18% op. Uit een ander onderzoek blijkt tevens dat 63% van de bezoekers eerder converteert wanneer een website reviews bevat.

18 procent salesboost door klantbeoordelingen

 
 

 
Auteur:
Auteur Massimo Gagliotti