Een goede website is onmisbaar voor vrijwel iedere onderneming. Voor veel ondernemers is het echter niet duidelijk wat een goede website is. Daarom hebben we voor u tien tips om de website te verbeteren. Een goede website is namelijk SEO geoptimaliseerd en zorgt voor een goede conversie (het levert aanvragen, maar ook verkopen op). Ook biedt het de bezoekers relevante en interessante informatie, door middel van bloggen bijvoorbeeld.

 


Tien tips voor een goede website

Bezoekersbehoeften
Een goede website is voor een bezoeker interessant. Deze sluit aan bij de wensen en de behoeften van de bezoeker en biedt een bezoeker ook waarde. Hierbij kunt u denken aan goede teksten, een antwoord op vragen die bezoekers hebben (zoals wat u hen kunt bieden, welke mogelijkheden er zoal zijn). Deze bezoekersbehoeften kunnen op verschillende manieren in beeld worden gebracht.

  • Zelf bedenken, u kunt zelf bedenken welke vragen en behoeften mensen hebben wanneer zij uw website bezoeken. U kunt dan per doelgroep of onderwerp een lijstje maken en zorgen dat alle vragen duidelijk worden beantwoord.
  • Maak alle vragen en behoeften zo concreet mogelijk. Leef u in, in een bepaalde doelgroep en vraag u af wat deze geïnteresseerden zouden willen weten of doen als zij op uw website komen.
  • U kunt ook scenario’s bedenken, in wat voor omstandigheden bevindt een bezoeker zich wanneer hij op uw website terecht komt?

    Het gaat er om dat u veel te weten komt over de bezoekers. Hoe meer u van hen weet, hoe beter u de website bij hen kunt aansluiten. U kunt ook statistieken van de pagina’s bekijken, die het meeste worden bekeken. U kunt vervolgens inventariseren welke vragen u per telefoon, mail, social media of via de website krijgt. U kunt medewerkers die contact hebben met de doelgroep vragen welke behoeften er zijn binnen de doelgroep en navragen welke vragen zij zoal stellen. Wanneer u het echt goed aan wilt pakken dan plaatst u online een enquête en die vraagt dan aan de bezoekers wat zij gezocht hebben en of dat zij dat hier ook gevonden hebben. U kunt ook vragen wat er gemist wordt op uw website. Deze vragen kunt u aan de bezoeker tonen wanneer hij een aantal pagina’s heeft bekeken of wanneer hij de website wil verlaten.

     

    Google1


    Optimaliseren

    Bezoekers komen vaak voor een aantal zaken op uw website. Dat zijn de toptaken, de belangrijkste aspecten waarvoor mensen een website bezoeken. Voordat u een goede website kunt ontwerpen dient u deze aspecten, de bezoekersbehoeften, in kaart te brengen. Wat wil de organisatie naar bezoekers communiceren?). Dit leggen we u graag nader uit. Ga eens na wat u weet over de bezoekersbehoeften, zoekt u eens uit welke pagina’s het meeste bezocht worden en welke zoekwoorden uw bezoekers daarvoor hebben gebruikt. Vervolgens gaat u na wat voor uw organisatie de belangrijkste taken zijn. Wat wilt uw organisatie communiceren of de bezoekers laten weten? U kunt nu nagaan of uw website geoptimaliseerd is voor deze toptaken en daarbij kunt u zichzelf een aantal vragen stellen:

  • Zijn de startpunten voor de toptaken goed in beeld gebracht op de homepage van uw website? Zijn hierbij duidelijke links verwerkt?
  • Geeft de informatie die op de site is geplaatst antwoord op de vragen van uw beoogde bezoekers?
  • Is de informatie op de website ook goed vindbaar via de zoekmachines zoals Google?
  • Zijn de teksten gemakkelijk te scannen, zodat de bezoekers snel weet waar hij naar toe moet om meer te weten te komen over een bepaalde dienst of over een product?
  • Kunnen alle handelingen op de website eenvoudig uitgevoerd worden?

     


    SEO verbeteren (oftewel de website optimaliseren voor de zoekmachines)

    De zoekmachine vindbaarheid is belangrijk voor een goede website. U wilt namelijk via Google goed gevonden worden en dat kan alleen wanneer de pagina’s goed scoren in Google en veel mensen hier op klikken. Daarbij is het belangrijk dat u werkt aan individuele pagina’s, zoekwoorden en het plaatsen van de zoekwoorden. Ook afbeeldingen kunnen hierin een rol spelen:

  • Google kijkt naar individuele pagina’s. Zorgt u er daarom voor dat alle informatie per pagina goed is verwerkt.
  • Welke zoekwoorden gebruiken uw bezoekers? Zorg dat u creatief bent en zich verplaatst in de doelgroep om de juiste zoekwoorden te achterhalen.
  • Het plaatsen van zoekwoorden is de volgende stap. Zoekwoorden moeten op een aantal plaatsen voorkomen:
      – In de URL (in de bestandsnaam en dan tussen liggende streepjes).
      – In de title tag.
      – In de titel van de pagina.
      – In de subkopjes.
      – In de begintekst van een pagina.

  • Afbeeldingen plaatsen is ook goed voor uw website. Zorgt u er daarbij wel voor dat de bestandsnamen informatie geven over de afbeeldingen, deze kunt u met elkaar verbinden door liggende streepjes. In de Alt tekst van de afbeelding kunt u een beschrijving plaatsen met daarin belangrijke zoekwoorden. Bij de afbeeldingen dient u ook goede informatieve onderschriften te plaatsen.

    Hiernaast zijn er nog veel meer aspecten die belangrijk zijn voor de online vindbaarheid. Neem gerust contact op met één van onze experts op dit gebied voor meer informatie.

     
    Google


    Landingspagina’s

    U kunt de statistieken van uw website bekijken en van de pagina’s, die veel bezocht worden, landingspagina’s maken. De meeste mensen maken hiervoor gebruik van Google Analytics. Hier ziet u welke pagina’s het meeste bekeken worden. Wat valt u hier aan op en hoe kunt u uw website verbeteren? U kunt vaak SEO van minder goed bekeken pagina’s verbeteren.

  • Bekijkt u op welke pagina’s de meeste bezoekers binnenkomen, is dat via Google? Deze pagina’s moet u zien als de belangrijkste landingspagina’s van uw bezoekers. Deze pagina’s moeten goed zijn ingericht. Daarbij moet u denken aan:
      – Goede startpagina’s, zodat bezoekers de rest van de website bekijken;
      – Een goede titel, die aangeeft waar de pagina over gaat;
      – Een goede tekst op de website;
      – Goede navigatie, zodat bezoekers snel kunnen vinden wat zij nodig hebben.

     


    Usability

    U kunt de usability testen, daarvoor kunt u mensen taken uit laten voeren. Dan kunt u zien hoe de website functioneert en wat er eventueel nog verbeterd moet worden. Wanneer u voor het eerst gaat bekijken hoe de website echt wordt gebruikt, dan valt u vaak van uw stoel. Het is namelijk vaak heel anders dan u had verwacht. Hierdoor ziet u snel verbeterpunten waar u mee aan de slag moet gaan. Wanneer u zelf geen tijd heeft voor een professionele usability test, dan kunt u zelf achter uw site gaan zitten of met meer mensen. Denkt u dan hardop na en voer de taken uit, dan ziet u ook welke handelingen verbeterd kunnen worden. Laat andere mensen bepaalde informatie zoeken, ziet u wat er mis gaat of hoe de website verbeterd kan worden? Het beste kunt u hierbij ook gebruik maken van proefgebruikers. Hiervoor kunt u het beste mensen benaderen, die de website nog niet kennen maar wel interesse (zouden kunnen) hebben. Hierbij geldt dat hoe meer affiniteit de mensen met de inhoud hebben, hoe beter zij de doelgroep kunnen vertegenwoordigen, dus hoe geschikter deze mensen zijn. Zij kunnen u dan waardevolle informatie geven over wat er mis gaat, wat er verbeterd kan worden. Zij kunnen u vaak tips geven welke verbeterpunten er zijn, zodat de inhoud niets meer te wensen overlaat en voor iedereen 100% duidelijk is.

     


    Zoekwoorden

    Waar wilt u op gevonden worden en waar zoeken uw bezoekers op? Breng de zoekwoorden in kaart, zodat u hier de website op aan kunt passen en beter gaat scoren in de zoekmachines. U kunt ook de zoekwoordenplanner gebruiken en bekijken op welke woorden veel wordt gezocht en daar op inspelen. Hierdoor weet u waar uw bezoekers op zoeken en heeft u een grotere kans dat uw website eerder gevonden wordt in de zoekmachines.

    Het kan zijn dat uw website een interne zoekmachine heeft. Dan kunt u ook zien wat uw bezoekers intypen. Zij geven hierbij aan wat zij zoeken op uw website. Hier kunt u op inspelen, want u ziet de termen en daar kunt u de inhoud van uw website op aanpassen. Het is goed om dat met enige regelmaat te doen. U kunt ook bekijken hoe gemakkelijk de informatie op uw website te vinden is. U kunt zelf de zoektermen invoeren in de interne zoekmachine. Wordt het gezochte product dan ook gevonden? Let u er hierbij ook meteen op of dat veel gezochte informatie via de homepage, de navigatie en de interne links ook goed bereikbaar is.

    search-engine-registration
     


    Duidelijke doelen

    Een website maakt u niet zomaar, u heeft een doel, bijvoorbeeld meer klanten aantrekken, winst maken en zorgen voor bekendheid. Met een duidelijk doel voor ogen kunt u werken aan het doel en in kleine stappen uw doel behalen.

     


    Social media en bezoekers

    Bij een goede website wordt gebruik gemaakt van social media. Dit is een trend van dit moment. Het is erg belangrijk om daarbij aan te sluiten, zodat er wordt voldaan aan de behoeften van de bezoekers van uw website. Het beste kunt u schrijven voor een scannende lezer. Veel bezoekers hebben niet veel tijd als ze zoeken en scannen op een website. Een goede titel, een goede begintekst en pakkende kopjes zijn daarbij van belang. Als een tekst te lang is, dan haken mensen vaak af en verlaten zij de website, dat is dus precies wat u niet wilt.

    Mensen kijken vaak via het F patroon. Zij bekijken eerst de informatie bovenin, dus de titel en de eerste regels en vervolgens kijken zij naar de kopjes, die daaronder vallen (vaak alleen het linkse deel van de tekst die er staat). Bezoekers willen graag meteen bevestiging is het iets voor mij of niet? Leef u in, ziet een bezoeker meteen de belangrijkste informatie, ziet hij meteen wat de pagina hem kan bieden?

    De links die op de website geplaatst worden, moeten een goed beeld geven van de pagina waar uw bezoekers naar toe gaan. Vermijd daarbij de ‘klik hier’ links. Plaats alleen links die relevant zijn, bezoekers klikken vaak snel door wanneer het niet interessant is. Geeft u ook duidelijk aan waar bezoekers meer informatie kunnen vinden, gebruik daarbij links zodat zij gemakkelijker door kunnen klikken. U dient het uw bezoekers zo gemakkelijk mogen te maken, zodat zij op uw website blijven en met u contact opnemen als zij interesse hebben of eerst meer informatie willen.

     


    Goede webtekst

    Een goede webtekst op uw site is van belang voor uw bezoekers. Waaruit bestaat een goede webtekst?

      – Een duidelijke titel, de titel geeft aan waar de pagina over gaat en bevat het belangrijkste zoekwoord.
      – Een korte en krachtige begintekst op de pagina. Er wordt aangegeven wat er op deze pagina te vinden is (ook bevat deze tekst de belangrijkste zoekwoorden).
      – In de subkoppen is de belangrijkste informatie te vinden (kort).
      – De alinea’s zijn tussen de twee en de vijf regels lang (niet langer, want anders haken bezoekers af).
      – Alle informatie is to the point.
      – Korte zinnen, eenvoudig van structuur.
      – Opsommingen, waarbij gebruik wordt gemaakt van bullets of cijfers.

     


    Goede indeling en lange termijn

    Een goede website is effectief, trekt bezoekers aan en zorgt ook voor meer omzet (nieuwe klanten). Dit heeft te maken met een goede lay-out, een eigen huisstijl, een stijl die de bezoekers aanspreekt, inspelen op behoeften van de bezoekers en de laatste trends. Spreek de taal van de bezoekers en geef antwoord op vragen waar zij naar op zoek zijn (leef u in de bezoeker in). Bezoekers moeten meteen het gevoel hebben dat zij welkom zijn, ze moeten zich op uw website thuis voelen. Daarom moet u zich ook in kunnen leven en niet alleen voor dit moment, maar ook voor de langere termijn.

    Een goede website is ook iets voor de lange termijn, u heeft een doel, een onderneming starten, laten groeien, winst maken. Daarvoor is ook een lange termijn strategie nodig, die u daarbij helpt. Deze kunt u opstellen met kleine doelen en u kunt hier iedere keer aan werken. Er kan een lange termijn doel op worden gesteld en dit doel kan weer verdeeld worden in kleine doelen, die u uit gaat werken en gaat behalen.

    webdesign
     

     

     

     
    Auteur:
    Auteur Massimo Gagliotti